fbpx

Novinka

6. 6. 2017 | Testovacia vzorka zdarma!

Trpíte aj Vy Intoleranciou Laktózy? V  spolupráci s LAKTAZANom  pre Vás máme možnosť zaslania testovacej vzorky zdarma!                                         A len teraz  aj s malým darčekom!  🙂

Posledné komentáre

Anketa

Kde najčastejšie nakupujete bezlaktózové produkty?

Výsledky
Archív ankiet


20
December
Vápnik a jeho život
Napísal Zornica do kategórie Články

V súčasnej dobe si z výživového hľadiska na mlieku a mliečnych výrobkoch najviac ceníme jeho vysoký obsah dobre využiteľného vápnika. Vápnik obsiahnutý v mlieku je využiteľný asi z 30%, zatiaľ čo z väčšiny rastlinných zdrojov je využiteľnosť iba 5 – 10%.

Vápnik sa nenachádza v mliečnom tuku, preto je obsah vápnika v nízkotučnom a plnotučnom mlieku rovnaký.

Pri príjme vápnika tiež závisí na pomere vápnika a fosforu v strave. V súčasnej dobe sa príjem fosforu v našej strave výrazne zvýšil a tým sa posunul pomer vápnika a fosforu do oblasti nepriaznivej pre stavbu kostí a zubov. Kyselina fosforečná alebo jej soli sú pridávané do radu potravín, napr. do tavených syrov, mäsových výrobkov, do nealkoholických nápojov kolového typu (Coca-cola) a niektorých ďalších. Tieto potraviny by deti a osoby ohrozené osteoporózou mali konzumovať len v obmedzenom množstve.

Denná potreba vápnika je 800 – 1000 mg za deň. Okrem mliečnych výrobkov sa vápnik vyskytuje aj v ďalších potravinách, napr. brokolici, keli, mandliach, semienkach, orechoch, v lososovi, zavináčovi,  sardinkách, v tofu, v rade minerálnych vôd, v nemliečnych potravinách, ktoré sú obohatené vápnikom. Sardinky je vhodné konzumovať celé, vrátane malých kostičiek.

Ak chceme prísun vápnika ešte zvýšiť, pripravíme si na večeru nátierku zo sardiniek a tvarohu. Veľmi dobrým zdrojom vápnika sú aj orechy, ktoré sa môžu konzumovať samostatne alebo jemne nasekané na posypanie cestovín, tvarohových dezertov s ovocím. Plátky mandlí je možné pridať k pečenému filé. Filé posypeme syrom a tým získame pokrm priamo “nabitý” vápnikom.

Veľké množstvo vápnika je obsiahnuté aj v maku, chia semienkach a v morských riasach.

Vápnik sa lepšie ukladá do kostí, ktoré sú zaťažované. Preto je vhodný dostatočný pohyb, napr. rýchlejšia chôdza, plávanie, jazda na bicykli a pod. Potraviny s vyšším obsahom vápnika sa odporúča podávať hlavne vo večerných hodinách, vápnik sa lepšie vstrebáva v noci. Je potrebné mať na pamäti, že večera by nemala byť neskôr ako štyri hodiny pred zaspaním. Pohybom a striedmosťou v strave ku zdraviu!

A o to nám ide aj počas Sviatkov. Nech sú Vám šťastné a veselé, plné pohybu.

Zdroj: Pavel Kohout:Mléko – přítel nebo nepřítel

Laktazan.sk
     0votes

*